Workshop voor docenten en begeleiders
Hoe begeleid ik leerlingen op weg naar zelfstandigheid?
Zelfstandig werken met De Stappenmaker
In deze workshop leert u hoe u leerlingen kunt begeleiden bij zelfstandig werken. We gaan direct praktisch aan de slag en we bekijken waar u in de praktijk tegenaan loopt. We gebruiken in deze workshop de educatieve tool 'De Stappenmaker' (gratis te downloaden op de homepage). Met deze tool kunnen leerlingen gestructureerd zelfstandig werken en leren zij bovendien vaardigheden aan om probleemoplossende vaardigheden aan te leren. In de praktijk blijkt, dat leerlingen De Stappenmaker handig vinden om overzicht te houden tijdens het maken van een opdracht. Ook gaan leerlingen echt zelfstandiger werken als ze deze tool gaan gebruiken.
De probleemoplossende vaardigheden, die leerlingen aanleren bij het werken met de Stappenmaker, zijn vaardigheden die essentieel zijn in het onderwijs en daarbuiten. Leerlingen die deze vaardigheden beheersen, kunnen zelfstandig aan het werk gaan èn hulp vragen wanneer ze dit nodig hebben.
Trainingsdoelen
Met uw organsiatie wordt een programma op maat gemaakt. Deze doelen komen standaard aan bod komen bij deze workshop:
Onderzoek Universiteit Utrecht
Naar de werking van deze educatieve tool is onderzoek gedaan aan de Universiteit Utrecht. Uit dit onderzoek bleek, dat acht zestienjarigen tijdens een wiskundebijles in staat waren om zelfstandiger wiskundesommen op te lossen dan leerlingen die de tool niet gebruikten. Hoewel deze tool ontworpen was voor wiskundeopdrachten, gebruikten leerlingen de tool uit eigen beweging voor andere vakken. Daarom is de Stappenmaker in samenwerking met scholen voor verschillende doelen herontworpen, bijvoorbeeld het maken van algemene opdrachten voor zowel het voortgezet onderwijs als het basisonderwijs.
De rol van de docent/begeleider
De vaardigheden die aangeleerd worden bij deze educatieve tool, zijn probleemoplossende vaardigheden. Leerlingen leren bijvoorbeeld doelen stellen, een aanpak kiezen, in de gaten te houden of ze hun doel nog wel behalen tijdens de opdracht, bijsturen en terugkijken op de opdracht. Om deze vaardigheden aan te leren, wordt er bij elke stap op De Stappenmaker een vraag gesteld. Als docent of begeleider helpt u de leerlingen om deze vragen op een juiste manier te beantwoorden. Vaak vinden leerlingen het nog lastig om kritisch te kijken naar hun eigen functioneren. Zo beantwoorden ze de vraag: "Wat zou je de volgende keer anders doen" in het begin vaak met "Niks". U kunt het kind helpen om positief kritisch naar zowel het eigen handelen als denken te kijken. Deze workshop biedt handvatten om hiermee aan de slag te gaan.
Workshopprogramma
Een voorbeeld van het workshopprogramma vindt u in de onderstaande afbeelding. Om aan te sluiten bij uw dagelijkse praktijk, passen we het programma indien nodig aan. In het programma verdiepen we ons in bruikbare leertheorieën en gaan we deze toepassen in praktijksituaties.