Educatieve tools
Wijzer Leren heeft diverse educatieve tools ontwikkeld voor het basisonderwijs. De tools helpen leerlingen om zelfstandig werken te bevorderen.
De Stappenmaker
Dit is een educatieve tool, die leerlingen helpt om zelfstandig een opdracht uit te voeren (zie afbeelding 1). De vaardigheden die zelfstandig werken mogelijk maken, worden met behulp van deze tools eigen gemaakt. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor doelen stellen, controleren, bijsturen en evalueren. Met eenvoudige bewoording, symbolen en korte vragen worden leerlingen door een opdracht heen geloodst en leren zichzelf probleemoplossende vragen stellen.
Aan de Universiteit Utrecht is onderzoek gedaan naar de werking van de Stappenmaker. Het onderzoek toonde aan, dat deze educatieve tool er bij een groep van een acht leerlingen na twee lessen al voor zorgde, dat leerlingen zelfstandiger hun opdrachten konden maken dan leerlingen die het model niet gebruikten. Alle tools zijn ontwikkeld voor verschillende leeftijdscategorieën en verschillende soorten opdrachten.
Afbeelding 1. De Stappenmaker voor het basisonderwijs.
Voor de onderbouw van de basisschool is de kaart ontworpen met cijfers en symbolen. Voor de bovenbouw staan op de Stappenmaker cijfers, kernwoorden, symbolen en vragen.
Bij de Stappenmaker is een handleiding verkrijgbaar.
De Internet Zoekkaart
Deze tool helpt leerlingen op een gestructureerde wijze informatie te zoeken op internet (zie afbeelding 2). Leerlingen hebben vaak moeite met het selecteren, structureren en verwerken van informatie op internet. Ook valt het niet altijd mee om te controleren of informatie op het internet betrouwbaar is. De Internet Zoekkaart helpt de leerling op systematische wijze informatie te zoeken en te verwerken.
Afbeelding 2. De Internet Zoekkaart voor het basisonderwijs.