Educatieve tools
Wijzer Leren heeft diverse educatieve tools ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs. De tools helpen leerlingen om zelfstandig werken te bevorderen.
De Stappenmaker
Dit is een educatieve tool, die leerlingen helpt om zelfstandig een opdracht uit te voeren (zie afbeelding 3). De vaardigheden die zelfstandig werken mogelijk maken, worden met behulp van deze tools eigen gemaakt. Zo is er bijvoorbeeld aandacht voor doelen stellen, controleren, bijsturen en evalueren. Met eenvoudige bewoording, symbolen en korte vragen worden leerlingen door een opdracht heen geloodst en leren zichzelf probleemoplossende vragen stellen.
Aan de Universiteit Utrecht is onderzoek gedaan naar de werking van de Stappenmaker. Het onderzoek toonde aan, dat deze educatieve tool er bij een groep van een acht leerlingen na twee lessen al voor zorgde, dat leerlingen zelfstandiger hun opdrachten konden maken dan leerlingen die het model niet gebruikten. Alle tools zijn ontwikkeld voor verschillende leeftijdscategorieën en verschillende soorten opdrachten.
De Stappenmaker voor het voortgezet onderwijs bestaat uit drie kaarten. Een kaart met kernwoorden, symbolen en vragen, een tweede kaart met alleen kernwoorden en symbolen, en een derde kaart met hulpvragen en extra informatie. De leerling gebruikt de eerste kaart wanneer hij begint met het gebruiken van De Stappenmaker en gaat de tweede kaart gebruiken wanneer hij de vragen op de eerste kaart uit zijn hoofd kent. Op deze manier heeft hij genoeg aan weinig informatie op de leerkaart. Zo blijft er meer ruimte in zijn hoofd over voor het maken van de opdracht.
Afbeelding 3. De Stappenmaker voor het voortgezet onderwijs.
De Internet Zoekkaart
Deze tool helpt leerlingen op een gestructureerde wijze informatie te zoeken op internet (zie afbeelding 4). Leerlingen hebben vaak moeite met het selecteren, structureren en verwerken van informatie op internet. Ook valt het niet altijd mee om te controleren of informatie op het internet betrouwbaar is. De Internet Zoekkaart helpt de leerling op systematische wijze informatie te zoeken en te verwerken.
Afbeelding 4. De Internet Zoekkaart voor het voortgezet onderwijs.